Forum'da ara:
Ara


Yazar Mesaj
Mesaj21.07.2008, 07:28 (UTC)    
Mesaj konusu: Boğaz Köprüsü Nasıl Yapıldı? (Resimli Anlatımı)

BOĞAZİÇİ KÖPRÜSÜ VE İETT
KÖPRÜNÜN İNŞAAT AŞAMALARI VE AÇILIŞI
Avrupa’yı Asya’ya bağlayan “1. Boğaziçi Köprüsü”nün temeli Beylerbeyi ayakları şantiyesinde; 20 Şubat 1970’de törenle atıldı. Kabataş ve Kadıköy’den kalkan 2 adet şehirhatları vapuru, davetlileri taşıyarak tören alanına getirdi. 21 pare top atışıyla çalışmalar başladı...
20 Şubat 1970: Temel atma töreni (Beylerbeyi)




Mart 1970’de Ortaköy ayaklarının kazısı başladı. Hemen ardından da Beylerbeyi ayaklarının kazısı başladı...



4 Ağustos 1971: Kule montajı



17 Ağustos 1971: Kule montajı



Ortaköy kulesinin inşaatı
Mayıs 1971’de Ortaköy çelik kulelerinin montajına başlandı. Beylerbeyi kulelerinin montajına ise Temmuz 1971’de başlandı. 1972’nin Ocak ayında her iki çelik kule de yükseldi.



Dikey kulelerin birbirleriyle yatay olarak bağlanması
Kuleler tamamlanınca Ortaköy’den Beylerbeyi’ne kadar denizin yüzeyine, birbirine paralel; 2 adet kılavuz halat serildi ve bunlar kulelerden aynı anda çekilerek, ilk birleşim sağlandı (Ocak 1972).




Taşıtıcı çelik halatların çekimi


Ardından, tellerin gerilim ve büküm işlemleri 10 Haziran 1972’de başladı ve köprünün açılışına kadar sürdü.
İtalya ve İngiltere’de hazırlanan, içi boş kutular şeklindeki 60 adet tabliyeyi oluşturacak olan paneller, demonte vaziyette denizyoluyla getirilerek, Göksu birleştirme şantiyesine bırakıldı ve burada montajları yapılmaya başlandı...



Tabliyeler; Köprü’nün üzerindeki trafik akışını sağlayacak olan yolu oluşturan, içleri boş ve her iki uçlarındaki dikey taşıyıcı halatlar yardımıyla, kulelerdeki gerili çelik halatlara salıncak gibi asılan ve birbirlerine lego oyuncakları gibi bağlanan, rijitleştirilmiş taşıyıcı bloklardı.

21 Şubat 1972: Kılavuz halatlar çekili



Kuleler (henüz tabliyesiz)


Kulelerden birinin içi



Aralık 1972’de ilk tabliye köprüye gerilen çelik halatlara, salıncak sistemiyle monte edilmeye başlandı. Kulelerin tepesindeki vinçler yardımıyla ve palangalar vasıtasıyla içi boş tabliyeler askı halatlarına bağlandılar. Tabliyelerin yukarı çekilmesine köprünün ortasından başlandı ve sırasıyla iki uca doğru eşit sayıda çekildi.

Tabliyelerin orta kesimden başlayan montajı



Tabliye montajı devam ediyor



26 Mart 1973’de son tabliye de montajlandı. Ardından 60 adet tabliye birbirine kaynaklandı. Böylece, ilk kez yürüyerek Asya’dan Avrupa’ya geçildi...

26 Mart 1973: Son Tabliye denizden montaja getirilirken



26 Mart 1973: Son Tabliyenin Montajı tamamlanmak üzere


Nisan 1973’de kauçuk alaşımlı çift kat asfaltının dökümüne başlandı.
1 Haziran 1973’de asfalt döküm işlemi tamamlandı.

Köprü üzerinde kauçuk menşeili Asflatlama


Kulelerin altındaki geçiş noktalarına, köprüdeki genleşmeye uyum sağlaması amacıyla dönen-levhalar (rolling leaf) monte edildi.

23 Temmuz 1973: Rolling leafların montajı


Yaklaşım viyadüklerinin inşasına (Ortaköy ve Beylerbeyi üzerinden geçen) Şubat 1973’de başladı ve Mayıs 1973’de bitirildi.

Yaklaşım viyadüğü inşaatı


Ortaköy Yaklaşım viyadüğü inşaatı (Lido’nun yanı)



20 Temmuz 1973: Yaklaşım viyadüğü inşası



8 Haziran 1973’de ilk defa araçla geçiş tecrübesi yapıldı.

Yaklaşım viyadüğü inşaatı


(Bu arada; 15 Mart 1974’de Çevreyolu’nun önemli geçişlerinden olan; Haliç Köprüsü’nün iki yakası birleştirildi ve yaya olarak geçildi. 10 Eylül 1974’de de Haliç Köprüsü açıldı).

(Haliç Köprüsü’nün inşaatı (henüz bitirilmiş ve Çevre yolunun bağlantısı tamamlanmış) 1973 sonları)


Tüm çalışmalar tamamlandı ve köprü açılışa hazırlandı...İnşaat bitmek üzere



... Ve Köprü 30 Ekim 1973’de törenle açıldı... (Cumhuriyet’in 50. Yıldönümü)


Açılış sabahı


30 Ekim 1973-Açılış Günü Hazırlıkları-Mobil Şeref Tribünü Araçları gidiyorlar.



Açılış töreni. Yeni alınan Büssingler misafirleri getirmişler ve beklemedeler...
Köprünün açıldığı gün halk o kadar yoğun bir ilgi gösterdi ki, onbinlerce kişi aynı anda köprünün üzerinde Asya’dan Avrupa yakasına doğru ve bir süre sonra da her iki yakaya doğru karşılıklı yürümeye başladı (Köprüyü ertesi günü çalacaklar (!) ya, onun endişesi herhalde, “Aman köprünün başına bir şey gelmeden, bir an önce ben de üzerinden bir kere geçeyim bari” psikolojisi). Açılış şerefine araç yolundan da yayalara yürüme izni verilince, köprünün üzerinde yaya adımlarının çokluğu ve bu yoğunluğun homojen olarak köprünün tüm yüzeyine yayılması sonunda rezonans artışı had safhaya girerek, köprü salıncak gibi sallanmaya başlayınca, daha ilk günden köprümüz çökmesin korkusuyla, derhal yaya geçişine son verildiğini gazeteler günlerce yazdılar...(Gerçekten de lastik tekerlekli araçların geçişleri yerine onbinlerce adımın aynı anda zemine yaptığı darbesel etki, lastik tekerlekten çok daha fazla tehlikeye yol açar, salınım artmaya başlayınca da bunun sönümlenmesi oldukça zordur, hızla sallanan salıncağın uzun süre sonra yavaşlayarak durması gibi)... Hatta yanlış hatırlamıyorsam, gazetelerde şu örnek verilmişti: “Köprüden arka arkaya tanklar geçse o derece risk oluşturmaz ama, bir tabur asker uygun adımla köprüyü geçmeye çalışırsa, bu daha büyük tehlikedir.” Ayakların aynı anda yere vurması yüzünden...

30 Ekim 1973: Tören Alanı-Yayaların yürüyüşü Başladı...



30 Ekim 1973: Yoğun Yaya Geçişi



İlk 24 saat içinde; 28.126 motorlu araç köprüden geçti. Bu rakam; 402 araba vapurunun taşıyacağı araç adedine eşitti. Köprü 440 milyon liraya maloldu.



Köprünün açıldığı hafta
Köprüden yayalara (iki kenardaki yaya yollarından geçmeleri şartıyla) geçiş; 2 Mayıs 1974’de verildi (Geçiş ücreti 1 lira). Köprünün taşıyıcı ayaklarının (daha doğrusu kulelerinin) dördünde de yayaları yukarıya taşıyan dev asansörler mevcuttu ve yayalar bunları kullanarak köprüye çıkarlar, yürüyerek karşıya geçince de, yine buradaki kulelerin asansörlerini kullanarak aşağıya inerlerdi.



En son marasultraslan tarafından 21.07.2008 07:28:52 tarihinde değiştirildi, toplam 1 kere değiştirildi
Mesaj21.07.2008, 07:35 (UTC)    
Mesaj konusu:

Mesaj21.07.2008, 07:36 (UTC)    
Mesaj konusu:

mistanbul yazmış:
güzel anlatım Razz


alıntı yaptım ama olsun Razz Wink
bayağı emek verilmiş köprüye Razz
Mesaj21.07.2008, 07:50 (UTC)    
Mesaj konusu:

Emeğine sağlık çok teşekkürler duyduğuma göre ilk yapıldığında geçmeketen korkuyorlarmış Very Happy
Mesaj21.07.2008, 08:03 (UTC)    
Mesaj konusu:

dsiteyardimi yazmış:
Emeğine sağlık çok teşekkürler duyduğuma göre ilk yapıldığında geçmeketen korkuyorlarmış Very Happy


ilk yapıldığında insanlar geçerken köprü sallanmaya başlamış hemen herkesi köprüden boşaltmışlar

ama o zamanlar o bilgi olmadığı için bunu yapmışlar

asma köprüler her zaman sallanır...

ama onlar bu ayrıntıyı unutmuşlar o zamanlar Razz

istanbul un sallanan köprülerinden biride galata köprüsü üstünden geçen zeytinburnu-kabataş tramvayı ve otobüsler sayesinde köprünün tam ortasında 7.0 lık deprem yaşanıyor Razz Razz Razz

küçükken ben çok korkardım beni deprem oluyo diye kandırıyordu annem babam Razz Razz
______________
BİR BEDAVA-SİTEM KLASİĞİ... MİSTANBUL.TR.GG.
Mesaj21.07.2008, 08:07 (UTC)    
Mesaj konusu:

üzerinden 5 tane dev tank geçse
iki insanın zıplayarak yürümesinden az etki ediyor Razz
Mesaj21.07.2008, 08:09 (UTC)    
Mesaj konusu:

Çok Yararlı ßir Konu Olmus Teşekkürler Maraş Wink
______________
Mesaj21.07.2008, 08:11 (UTC)    
Mesaj konusu:

sizin-siteniz yazmış:
Çok Yararlı ßir Konu Olmus Teşekkürler Maraş Wink


önemli değil hergün adını duyduğumuz
çoğumuzun üstünden geçtiği bu yapının tarihini öğrenmek güzel oldu Razz
Mesaj21.07.2008, 08:12 (UTC)    
Mesaj konusu:

kolay degil köprü yapmak yürek ister Laughing Laughing
______________

Mesaj21.07.2008, 08:12 (UTC)    
Mesaj konusu:

marasultraslan yazmış:
sizin-siteniz yazmış:
Çok Yararlı ßir Konu Olmus Teşekkürler Maraş Wink


önemli değil hergün adını duyduğumuz
çoğumuzun üstünden geçtiği bu yapının tarihini öğrenmek güzel oldu Razz


hergün üstündenmi geçiyon maraşadamı yaptılar yoksa Razz Razz Razz
______________
BİR BEDAVA-SİTEM KLASİĞİ... MİSTANBUL.TR.GG.
Mesaj21.07.2008, 08:13 (UTC)    
Mesaj konusu:

mistanbul yazmış:
marasultraslan yazmış:
sizin-siteniz yazmış:
Çok Yararlı ßir Konu Olmus Teşekkürler Maraş Wink


önemli değil hergün adını duyduğumuz
çoğumuzun üstünden geçtiği bu yapının tarihini öğrenmek güzel oldu Razz


hergün üstündenmi geçiyon maraşadamı yaptılar yoksa Razz Razz Razz



hergün adını duyduğumuz yada üstünden geçtiğimiz Wink


En son marasultraslan tarafından 21.07.2008 08:14:02 tarihinde değiştirildi, toplam 1 kere değiştirildi
Mesaj21.07.2008, 08:14 (UTC)    
Mesaj konusu:

mistanbul yazmış:
marasultraslan yazmış:
sizin-siteniz yazmış:
Çok Yararlı ßir Konu Olmus Teşekkürler Maraş Wink


önemli değil hergün adını duyduğumuz
çoğumuzun üstünden geçtiği bu yapının tarihini öğrenmek güzel oldu Razz


hergün üstündenmi geçiyon maraşadamı yaptılar yoksa Razz Razz Razz

Mr. Green Mr. Green
______________

Mesaj21.07.2008, 08:16 (UTC)    
Mesaj konusu:

O zamankiler aslında bizden çok şanslı

çünkü boğaz köprüsüne insanlar giremiyor

bu yüzdende onlar girme şansı yakalamışlar

DİPNOT:Avrasya Koşusu Olduğu Zamanlar Üstünden Koşabiliyorsunuz (bazıları masalar kurup kahvaltı bile yapıyo millet yarıışırken Razz Razz
______________
BİR BEDAVA-SİTEM KLASİĞİ... MİSTANBUL.TR.GG.
Mesaj21.07.2008, 10:55 (UTC)    
Mesaj konusu:

mistanbul yazmış:
O zamankiler aslında bizden çok şanslı

çünkü boğaz köprüsüne insanlar giremiyor

bu yüzdende onlar girme şansı yakalamışlar

DİPNOT:Avrasya Koşusu Olduğu Zamanlar Üstünden Koşabiliyorsunuz (bazıları masalar kurup kahvaltı bile yapıyo millet yarıışırken Razz Razz


bir tek polisler normal zamanlarda üstünde gezebiliyor Laughing
Mesaj21.07.2008, 11:07 (UTC)    
Mesaj konusu:

çif kale maç yapacan üstünde Laughing topu düşürmeden
______________

Önceki mesajları göster:   


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Türkçe Çeviri: phpBB Türkiye & Erdem Çorapçıoğlu