Forum'da ara:
Ara


Yazar Mesaj
Mesaj28.09.2008, 15:30 (UTC)    
Mesaj konusu: Flash Anlatımları ..

Basit Shape Tweening Tekniği

İlk Flash dersimizde (gerçi Flashla ilgilenmeye başlayanların ilk öğrendiği tekniklerden biridir) bir neysneyi başka bir nesneye dönüştüreceğiz. Rectangle (R) bir kare çizelim. 15. Frameye faremizin sağ tuşuyla tıklayarak Insert Blank Keyframe (F7) yi seçelim. Böylece 15. Frameye boş birframe eklemiş olduk. Yeni eklediğimiz boş frameye Oval (O) aleti ile yukarda çizdiğimiz karenin 5-6 cm altına yuvarlak çizelim. Şimdi sıra bu çizdiğimiz şekilleri birbirine dönüştürmeye geldi. Bu işlem için 1 ile 15 inci frame arasında herhangi bir framede sağ tuşu tıklayıp Properties seçeneğini seçelim. Properties penceresineden Tweening bölümünden Shape seçelim. Ok butonuna bastıktan sonra framemiz gözükmelidir. CTRL + Enter'a basarak yaptığımız animasyonu izleyebilirsiniz. Shape tweening tekniğini uygulamak için geçiş yaptığımız iki nesnenin de Break Apart yapılmış olması gerekir. Yapılmamışsa nesneler teker teker seçilip Menü araç çubuğundan Modifly/Break apart (CTRL+B) yapılması gerekir. Yoksa geçiş sağlanmaz. Layerleri ekledikten sonra Layer Menüsü görünmelidir. Yine kolaylık olması için Layer 3'ün ismini "movie", Layer 2'nin ismini "yazılar" ve Layer 1'in ismini de "komutlar" olarak değiştirelim. Bunu layerlerin üstüne çift tıklayarak yapabilirsiniz. Değiştirdikten sonra Layerler resimdeki gibi gözükmelidirler.

Şimdi Movie isimli layerimizin ilk framesine kendi yaptığınız bir animasyonu veya Flashın kendi animasyonlarından bir tane koyun. Ben Flashın kendi animasyonlarından Animated Asterix isimli animasyonu kullandım. Sizde kullanmak isterseniz Libraries/Movie Clips seçeneğinden Animated Asterixi kullanabilirsiniz. Animasyonumuzu movie isimli layerimizin ilk framesine yerleştirdikten sonra üç kere F5 tuşuna basarak veya 2, 3 ve 4. frameleri seçip farenin sağ tuşunu tıklayıp Insert Frame komutuyla movie isimli layerimize üç tane frame ekleyelim. Movie isimli layerle işimiz bitti.

Yazılar isimli layerimizi seçtikten sonra ilk framesine Text Tool ile Yazılar Yükleniyor yazalım ve F5 tuşuna basarak 1 tane frame ekleyelim. Yine yazılar layerimizden ayrılmıyoruz ve 3. framesine sağ tuşla tıklayarak Insert Blank KeyFrame (F7) seçeneğiyle boş birframe ekleyelim ve frameye müzik yükleniyor diye yazalım ve F5 tuşuna basalım. Bunları yapınca framelerimizin görünmesi lazım.

Komutlar layerinin ilk framesine çift tıklayarak Frame Properties penceresini açalım. Action kulakçığına geçelim. Artı işaretine basarak If Frame Is Loaded seçeneğini seçelim. Scene bölümünden a'yı seçelim ve Number bölümüne 90 değerini yazalım. Artıya tekrar tıklayarak Go To seçeneğini seçip Scene bölümünden y'yi seçip Number kısmına da 3 değerini yazalım ve alttaki Go to and Play seçeneğini işaretleyelim. Komutlar layerinin 2, 3 ve 4. framelerine de boş keyframeler (F7) ekleyin. 2. frameye çift tıklayarak Actiondan Go To seçeneğini seçip okey diyin ve alttaki Go To and Play kutucuğunu işaretleyin. 3. Frameye çift tıklayarak Actiondan If Frame Is Loaded seçeniğini seçin Scenebölümünden a'yı seçin. Number kısmına da 180 yazın. Artıya tekrar tıklayarak Go To seçeneğini seçip Scene kısmından a'yı seçip aşağıdaki Go to and Play kutucuğunu da işaretleyerek okey diyin.

4. Frameye çift tıklayın, Action kulakçığındaki artıya tekrar basın. Go to seçeneğini seçin ve Number kısmına 3 yazın, alttaki Go to and Play kutucuğunu işaretleyin. Yaptığımız işle; ilk frameye eğer animasyonumuzun ilk 90 framesi yüklenmişse 3. frameye gidip ordan devam etmesini söylemek oldu. Ama animasyon henüz yüklenmemişse bu sefer direkt olarak 2.frameye geçecek. Bizde 2. frameye tekrar 1.frameye dönmesini söyledik. Animasyon yine yüklenmemişse 1. frame tekrar 2. faremeye geçecek, 2. frame ise tekrar 1. frameye gidecek. Böylece 1 ile 2. frameler arasında bir döngü başlatmış olacağız. Ta ki animasyonumuzun ilk 90 framesi yüklenene kadar. Diğer 90 framesini ise 3 ve 4 arasında başlattığımız döngü ile yüklenmesini sağlayacağız.
Mesaj28.09.2008, 15:32 (UTC)    
Mesaj konusu:

Flash Düğme ve Buton Yapımı

Nerdeyse hayatımızın vazgeçilmez bir parçası oldu butonlar. Bir günlük yaşantımızda o kadar çok butona basıyoruz ki bunları saymaya kalksak belkide daha çeyreğine gelmeden sıkılır bırakırız. Bu hafta; içiçe yaşadığımız, hayatımızda önemli bir yer işgal eden butonların Flashla nasıl yapıldığını anlatacağız.

Bir çok prgramda olduğu gibi Flash'ta da butonlarımızı çok değişik yollarla hazırlayabiliriz. Mesela butonlarımızda sadece Flashla yapacağımız resimleri veya yazıları kullanabileceğimiz gibi daha önceden Photoshop gibi grafik programlarıyla butonumuzun dönüşeceği resimleri hazırlayıp bunları Flash'a import ederekte yapabiliriz. Bizim anlatacağımız biraz basit olacağından (amaç mantığı kavratmak) sadece Flashla yazacağımız yazılarımızdan butonumuzu yapacağız. Yeni bir çalışma sayfası açarak butonumuzun inşaasına başlayalım isterseniz.

Text Tool aracımızla "Buton" yazalım ve renginide mavi yapalım. Daha sonra yazımız seçili halde iken Insert/Convert to Symbol (FCool komutuyla açılan Symbol Properties penceresinden butonumuza bir isim verelim ve Behavior bölümünden Buton'u işaretleyelim ve Ok tuşuna basalım. Böylece Flash artık Buton yazımızın buton olduğunun farkına vardı. Şimdi yapmamız gereken butonumuzun fareye göre alacağı şekilleri ve sesleri belirleyeceğimiz özellikler bölümüne geçmek. Bu bölüme geçmek için yazımıza sağ tuşla tıklayıp açılan menüden Edit seçeneğini seçmemiz lazım. Edit bölümüne geçtiğimiz zaman iki kere F6 tuşuna basarak Over ve Down kısımlarına keyframe ekleyelim. Yani ilk framedeki yazımızı aynen bu framelerede kopyalamış olduk. Burdaki Up kısmı butonumuzun ilk görünüşünu yansıtmaktadır. Over, faremizle butonun üstüne geldiğimiz zaman butonumuzun alacağı yeni şekli gösterir. Down ise fareyle butona bastığımız an alacağı şekli gösterir. Over ve down kısımlarına keyframe eklediğimiz zaman timelinemiz aşağıdaki resim gibi gözükmelidir.

Şimdi Over kısmına gelin ve yazımıza çift tıklayarak rengini kırmızı olarak değişin.Down kısmına geçin yazıya çift tıklayın ve rengini siyah yapın. Basit butonumuz şimdilik bitmiş gibi görünüyor. Eğer ses de eklemek istiyorsanız sesleri Over veya Down kısmına veya her ikisinede ekleyebilirsiniz. Butonun durduğu yerde ses çıkartmasını istemiyorsanız Up kısmına ses eklemeyin:)) Sesleri eklemek için Ctrl+L tuşuyla Library'i çağırın ve yine Libraries/Sound seçeneğiyle Flash'ın kendi ses dosyalarının olduğu pencereyi açalım ve hoşumuza giden iki sesi moviemizin üstüne sürükleyerek kendi Libraryimize ekleyelim. Ben Breaker Switch ve Brick Drops seslerini aldım. Şimidi Üstünde Over yazan framemize çift tıklayarak açılan Frame Properties seçeneğinden Sound kulakçığına gidelim ve sound kısmından Breaker Switchi seçelim ve Ok diyelim. Aynı işlemi Down içinde yapalım ve sound kısmından bu sefer Brick Dropsu seçelim. Ctrl+Enter ile yaptığımız butonu görebilirsiniz.
Mesaj28.09.2008, 15:36 (UTC)    
Mesaj konusu:

Şifre Koruması

Flash kullanarak bir çok özelliği bir kaç yoldan yapılabileceğini daha önceki derslerde öğrenmiştik. Mesela bir butonun üstüne fareyle geldiğimiz zaman movienin başka bir yerinde her hangi bir nesneyi ziyaretçilerimize göstermemizin bir çok yolu vardır. Bunlardan biri butonumuzun over framesine yerleştireceğimiz nesneyle diğeri ise tell target olayıyla. Daha değişik yollarda kullanabilirsiniz. Bu tamamen sizin zevkinize kalmış bir mesele.

Bu haftada sayfa tasarımı yapanlar tarafından en çok ilgi çeken konulardan birini işleyeceğiz. Sayfamızda, Flashla yapacağımız bir movieyle ziyaretçilerimizden şifre isteyeceğiz. Şifreyi bilenler istedikleri sayfaları görecekler. Yukarıda da belirttiğim gibi şifre sorma olayını çok değişik şekillerde yapabiliriz. CGI kullanabiliriz, iki Text Field'deki değerleri karşılaştırıp yapabiliriz veya şifreyi direkt olarak yazabiliriz. Biz sizler için en kolay olanı anlatacağız yani üçüncü yolu.

Flash'ı açtıktan sonra ilk önce moviemizin boyutunu, arka plan rengini ayarlayalım. Şifre moviemiz için 300x200 pixel işimizi görür sanırım. Arka planıda siyah yapın. En azından bu örneğimiz için. Sonradan istediğiniz bir renk yapabilirsiniz. Movienin boyutunu ve arka plan rengini Modify/Movie(Ctrl+M) seçeneğinden ayarlayabileceğinizi de şöyle kısaca bir hatırlatalım.

Moviemizin boyutunu ve rengini ayarladıktan sonra Text Tool(T) aracı ile moviemizin sol üst tarafının biraz altına Username yazalım. Username yazısının hemen altına Password yazalım. Text Tool aracımız seçiliyken aktif hale gelen Text Field kutusunu tıklayalım ve Username yazısının hemen karşısına yüksekliği ve genişliği Username yazısı kadar olacak şekilde dikdörtgen bir alan çizelim. Aynı alanı Password yazısının karşısınada yerleştirelim. Böylece ziyaretçimiz Usernamesini hemen karşısındaki alana, Passwordünüde hemen karşısındaki boş alana yazabilecek. Şimdi kolaylık olması açısından Text Fieldlerimizin isimlerini değiştireceğiz. Bunun için Text Fielde farenin sağ tuşuyla tıklayıp Properties seçeneğini kullanmamız gerekiyor. İlk önce Username yazımızın karşısındaki Text Fielde sağ tuşla tıklayıp Properites seçeneğini seçelim. Açılan Text Filed Properties penceresinde Variable yazan kutucuğa küçük harflerle username yazalım.

Şimdide Password yazımızın karşısındaki Text Fieldimizede aynısını yapalım. Sadece Variable kutucuğuna password yazalım birde yazılan harflerin yıldız biçiminde gözükmesi için Password seçeneğinide işaretleyelim. Böylelikle Text Fieldlerimizle işimiz bitmiş oldu ve her ikisininde yeni isimleri oldu. Birinin ismi username diğerinin ismi password oldu. Şimdi sıra butonumuza geldi. Butonu kolay olsun diye normal yazıyla yapalım. Bunun için Text Tool(T) aracı ile (Text Field seçili değilken) Enter yazalım ve F8 tuşuyla bu yazıyı butona çevirelim. Butonumuza sağ tuşla tıklayıp Properties seçeneğini seçelim. Ordan Action kulakçığına geçelim ve artı işaretine basarak açılan menüden On MouseEvent seçeneğine tıklayalım. Böylelikle Action alanımıza On () ve End On diye iki yazı eklemiş olduk. On () yazısı seçili iken karşıdaki Event bölümünden Release kutucuğunu işaretleyelim. Artı işaretine tekrar basalım ve If seçeneğini seçelim. Condition bölümüne username eq "dinamit" and password eq "online" yazalım. Burdaki "xxxx" tırnak içinde yazılmış olan dinamit username, ikinci tırnakta yazan online ise passwordümüz. Buraları siz kendi isteğinize göre değiştirebilirsiniz. Artı kulakçığına tekrar tıklayın ve Go To seçeneğini seçin. Number bölümüne 2 yazın. If yazan seçeneği tekrar aktif hale getirin ve username eq "dinamit" and password eq "online" yazan yerin hemen altındaki Add Else/Else If Clause yazan düğmeye basın. Böylelikle Actions bölümüne Else diye bir yazı eklemiş olduk. Bu yazı seçiliyken artı işaretine tıklayın ve Go To seçeneğini seçip number bölümüne 3 yazın. Ok tuşuna basın. Düğmeyle işimiz bitti. Herşeyi doğru yaptıysanız Actions bölümündeki komutlar aşağıdaki resim gibi olmalıdır.

Geriye kalan işlerimizden biride moviemize 2 boş frame daha eklemek. Moviemize F7 tuşuyla 2 tane boş frame ekleyelim. Eğer username ve şifre doğruysa Flash, ziyaretçiyi 2. frameye götürecek eğer yanlışsa 3. frameye götürecek. 2. frame seçili iken Text Tool'la "Tebrikler Şifreniz Doğru" diye bir yazı yazın. 3. Frameyi seçili hale getirin ve "Şifreniz Yanlış Tekrar Denemek İçin Buraya Tıklayın" yazın. En son olarakta bütün framelere Stop değerini girin. Böylelikle moviemiz her seferinde bir frame ilerleyecektir. 3. Framedeki Buraya yazısınıda butona çevirin ve Actions bölümünden Go To yu seçerek Number bölümüne 1 yazın.

Kısaca özetlemek gerekirse; 3 tane framemiz var ve 1. framemizde 2 tane text fieldimiz var. Birinin ismi username diğerinin ismi password. Yaptığımız butonada eğer username bölümünde dinamit, password bölümünde de online yazıyorsa 2. frameye git eğer başka birşey yazıyorsa 3. frameye git demekten başka bir şey değildi. Burda illaki frameye gidilecek diye bir hususta yok. 2.frame yerine Get URL komutunu kullanarak ziyaretçiyi html sayfasınada yönlendirebiliriz. Kısaca herşey Hayal Gücünüze bağlı. Ctrl+Enter ile yaptığımız animasyonu görebilirsiniz.
Mesaj28.09.2008, 15:37 (UTC)    
Mesaj konusu:

Sound On/Off (Ses Açma ve Kapama)

Yaptığımız Flash animasyonlarında mutlaka arka planda bir ses kullanmamız gerekir. Ama bu ses bazılarının hoşuna gider bazılarınında hoşuna gitmeyebilir veya hoşlandığı halde devamlı çalmasından dolayı bir süre sonra rahatsızlık duyabilir. Bunun önüne geçmek için küçük bir movie clip yapacağız ve ziyaretçimiz bu movie clipi kullanarak sesi istediği zaman açabilecek, istediği zaman kapatabilecek. Şimdi bu kolay ve kullanışlı olayı hep beraber yapalım.

Macromedia Flash'ı çalıştırın ve yeni bir çalışma alanınız olsun. Burada her hangi bir animasyonunuzun olduğunu varsayarak biz sadece Sound On/Off düğmesi yapacağız. Çalışma alanımıza Text Tool(T) ile Sound Off yazalım. Burada illada yazı kullanılacak diye bir şey yok. Sound Off yazısı yerine uygun bir resimde kullanabilirsiniz. Sound Off yazısı yazdıktan sonra yazımızı F8 ile Movie Clip'e çevirelim ve Name bölümüne Sound yazalım. Şimdi elimizde Sound Off yazan bir Movie Clip'imiz var. Bu movie clip'e(Sound Off yazısına) farenin sağ tuşuyla tıklayalım ve Edit seçeneğini seçelim. Flash Movienin üzerinde değişiklikler yapmamız için bize yeni bir çalışma alanı açacaktır. Moviemiz iki frameden oluşacağı için F6 tuşuyla bir tane Keyframe ekleyin. Şimdi ikinci framemizde dolmuş oldu fakat 2. framedeki Sound Off yazısına çift tıklayarak Sound On yazın. 1. framede Sound Off, 2.framede Sound On yazması gerekiyor.

1- Framedeki Sound Off yazısını seçili hale getirin ve F8 tuşuyla butona çevirin isminide soundoff verin.

2.Framedeki Sound On yazısını seçili hale getirin ve F8 tuşuyla butona çevirin. İsmini soundon verebilirsiniz.

Şimdi arka planda çalacak olan müziği Flash'a import etmemiz lazım veya Flash'ın kendi Kütüphanesinden kullanacağız. Bu hazır ses dosyalarını kullanabilmemiz için Libraries/Sounds seçeneğini seçmemiz gerekir. Ses dosyaları karşımıza geldiği zaman Clunk/Squeak Loop isimli ses dosyasını sürükleyerek moviemizin üstüne sürükleyelim. Böylelikle ses dosyasını Sound On/Off düğmesinde kullanmak için moviemize eklemiş olduk. Şimdi 1. frameye çift tıklayarak Frame Propertiesi açalım. Actions kulakçığına geçelim ve artıya basarak Stop seçeneğini seçelim. Şimdi Sound kulakçığına tıklayalım ve Sound bölümünde None yazıyorsa yandaki ufak ok işaretine tıklayarak az önce moviemize eklemiş olduğumuz sesi seçelim. Sync bölümünden Start'ı seçelim ve Loops kısmına 1000 gibi bir rakam yazalım. Bu rakamın fazlalığı moviemizin boyutunu( X kb) kesinlikle etkilemez. Ok tuşuna basarak pencereyi kapatalım.

2.Frameyede çift tıklayarak Frame Propertiesi açalım ve Action kulakçığına geçelim. Artıya basarak Stop değerini seçtikten sonra Sound kulakçığına geçelim. Sound bölümünde eklediğimiz sesi göremiyorsak yandaki ok tuşuna basarak ekledğimiz sesi seçelim. Sync bölümünden Stop değerini seçelim. Framelerle olan işimiz bitti. Şimdi sırada butonlarımız var. Sound Off butonuna sağ tuşla tıklayın ve Properties seçeneğini seçin. Actions kısmından artıya basarak Go To seçeneğini seçin ve Number bölümüne 2 yazın ve Ok tuşuyla pencereyi kapatın. Sound On düğmesine sağ tuşla tıklayın ve Propertiesi seçin. Actions kulakçığına geçin, artıya basarak Go To seçeneğini seçin Number bölümüne 1 yazın. Ok dedikten sonra işimizi bitmiş oldu. Ctrl+Enter ile yaptığımız animasyonu görebilirsiniz.
Mesaj28.09.2008, 15:37 (UTC)    
Mesaj konusu:

Mesaj28.09.2008, 15:37 (UTC)    
Mesaj konusu:

Tell Target

Bu dersimizde sizlerle beraber basit ama etkili bir teknik olan Tell Target olayını öğreneceğiz. Bir kere nedir şu tell target onu açıklayalım. Çeşitli kullanım alanları var ama en çok kullanıldığı yerlerden biri de bir butonun üstüne geldiğiniz zaman, butona bastığınız zaman veya farenizi butonun üstünden çektiğiniz zaman movienin herhangi bir tarafında gösterilen animasyonu çağırma görevidir. Siz bir butonun üstüne geldiğinizde Flash hemen kendisine tanımlanmış movieyi oynatmaya başlar ve eğer ayarlarsanız fareyi butonun üstünden çektiğiniz zaman da movieyi oynatmayı durdurur.

İlk önce çalışma alanımıza TelTarget yazalım ve F8 tuşuyla yazımızı buton yapalım.

Butonu nasıl yapacağımızı ve duruma göre hangi renk ve şekillere gireceğini öğretmiştik. Hatırlatmak istediğim bir konu daha var. Bir buton yaptınız ve fareyle üstüne geldiğinizde yan tarafta buton yazmasını istiyorsanız bunu butonu Editlerken çok kolay bir şeklide yapabilirsiniz. Ama butonunuz hareket ediyorsa yandaki buton yazısıda hareket edecek ve bu hiç hoş olmayan bir durum oluşturacak. Onun için Telltargeti kullanmak daha estetik ve daha mantıklı olacak.

Bunları söyledikten sonra tekrar Teltarget yazalım ve F8 tuşuyla yazımızı Movie Clip yapalım. Böylelikle çalışma alanımızda iki tane Teltarget yazısı olmuş oldu. Ama bunlardan bir tanesi Buton diğeri ise Movie Clip. Buraya dikkat edelim. Şimdi Movie Clip olan yazımıza sağ tuşla tıklayıp Edit komutunu seçerek Moviemizi biraz düzenliyelim. Edit bölümüne girdiğimiz zaman 30.frameye Keyframe(F6) ekleyelim ve yazımızı biraz sağa doğru kaydıralım.[(Shift+Sağ ok tuşu)5 kere] 15.frameye sağ tuşla tıklayalım ve Create Motion Tween komutunu seçelim. Yazımızın hareket etmesini sağladıktan sonra 1.Frameye çift tıklayıp açılan pencereden Actions kulakçığına geçelim. Artı işaretine basarak açılan menüden Stop seçeneğini seçip OK tuşuna basalım.

Şimdi Scene 1 yazısına tıklayarak ana sayfamıza dönelim. Tekrar Movie Clip olan yazımıza sağ tuşla tıklayalım ve Properties seçeneğini seçelim. Açılan pencereden Instance Name bölümüne Teltarget yazalım. Ok tuşuna basarak pencereyi kapatalım. Böylelikle Movie Clipimize bir isim vermiş olduk. Buton olan teltarget yazımıza sağ tuşla tıklayarak Properties seçeneğini seçelim. Açılan pencereden Actions kulakçığına geçip Artı işaretine basalım ve Tell Target seçeneğine tıklayalım.

Açılan bölümün Begin Tell Target kısmında teltarget diye bir Movieyi görüyor olmanız lazım.Bu Movieye çift tıklayın. Target kısmına otomatik olarak yazıldığını göreceksiniz. Şimdi Artıya tekrar tıklayın ve Play seçeneğini seçin. Şimdi Actions kısmında End off yazan yere tıklayın ve tekrar artıya basarak Tell targeti seçin. Movienizi aynen üstteki gibi gösterin ama play yerine en üstteki Go To seçeneğini seçin. Üstteki On (Release) yazan yere tıklayın ve sağ taraftaki menüden Releaseyi iptal edip Roll Over seçeneğini işaretleyin. İkinci On (Release) yazan yere tıklayın ve sağ taraftaki menüden Releaseyi iptal edip Roll Out seçeneğini işaretleyin. Yaptığımız bu örnek basit bir teltarget olayıydı. Mantık kısaca bu. Geliştirmek, daha güzel efektler yapmak sizin elinizde. Ctrl+Enter ile yaptığımız animasyonu görebilirsiniz.
Mesaj28.09.2008, 15:39 (UTC)    
Mesaj konusu:

Mesaj28.09.2008, 15:45 (UTC)    
Mesaj konusu:

Timeline Efektleri

İlk kez Flash MX 2004 versiyonunda kullanılan bir özelliktir. Burada amaç shape tweening, motion tweening gibi daha önce manuel olarak uygulanan animasyonları ve 3.party yazılımlarda kullanılan metin efektlerine pratik yolla ulaşmaktır. Kişisel görüşüm bu panelin flash programına yakışmayacak kadar ilkel kalmış olmasıdır. Ayrıca işlemin uygulanması veya uygulanan işlemi kaldırma sırasında bilgisayara fazla yüklenme söz konusu oluyor. Yine de bazı efekleri çalışmalarda kullanılabilir.

Klasik shape tween ve motion tween işlemlaeri flash-mx ile aynı. Bu nedenle bu konu ile ilgili detaya girilmeyecektir. Örnek ve açıklamalar için alttaki linke bakabilirsiniz.

flash-mx dersleri

Şimdi timeline efektlerinin özelliklerini inceleyelim:





Yukarda gördüğünüz gibi efektlere 2 yolla ulaşılır:

1- Insert-->Timeline Effects
2- Sahnedeki obje üzerine sağ klik yaparak.

3 tür efekt grubu vardır,bunları sırasıyla inceleyelim:

Assistants/ Copy to Grid:

Bu efekt seçilen nesneyi ayarlanan sayıda kolon ve sütunlar şeklinde kopyalar:







Üst bölümden oluşturulacak kolon ve sütun sayısı alttan ise kopyalanan objelerin arasındaki boşluğu düzenleyebilirsiniz.Ortadaki resimde gördüğünüz gibi İlk kopya asıl objenin üzerinde oluşur.Panelde yaptığınız ayarlamalar hemen görünüm alanına yansımaz,gerekli eklentileri yaptıktan sonra panelin sağ üst tarafında resimde de gördüğünüz update preview butonuna basmanız gerekecektir.

Assistants/ Distrubuted Duplicate:

Tek sıralı bir duplikasyon oluşturur.








Number of Copies: Kaç kopya yapılacağı ayarlanır. (asıl obje efekt sonucunda koybolup yerini ilk kopyaya bırakır)
Offset Distance: Kopyaların x ve y koordinatını ayarlar
Offset Rotation: Her kopyanın kaçar derece açı ile rotasyon yapacağını denetler.Buradaki rotasyon bir önceki kopyaya göre ayarlandığından dönme işlemi katlanarak devam eder.
Offset Start Frame: Her kopya arasına kaç frame ekleneceğini ayarlar.Böylece animasyonun hızı denetlenmiş olur.
Scaling menüsü: Açılır menüden kopyalar üzerinde 2 çeşit ölçekleme sağlanır.
Kilit üzerine tıkladığınızda scale uygulanacak x ve y değerlerini yazma şansına sahip olabilirsiniz.
Alttaki menülerden renk duplikasyon esnasında renk değiştirme ve en altta alfa değeri ile oynama imkanı tanınmıştır.

Efekt tamamlandıktan sonra kütüphaneyi açarak efekt uygulanan grafiye ulaşabilirsiniz.Bu grafiyi sahnede açtığınızda yukardaki resimde de göreceğiniz gibi flashın tüm kareleri ayrı bir layera yerleştirdiğini görürsünüz.Yani bizim flash-MX de manuel olarak yapacağımız çalışmanın aynısın otomatik olarak oluşturur. Bu diğer efektlerde de aynıdır.Efekt uygulamasından sonra kütüphaneden bu animasyonarı incelemenizi öneririm.

Effects/ Blur:

Otomatik olarak motion tween, alfa ve scale uygulaması ile pratik yöntemle blur efekti oluşturur.






Kütüphaneden blur efekti uygulanan grafiyi sahneye açarsanız yaklaşık 31 layer ile bu işlemin hazırlandığını görürsünüz.Basit uygulamalarda pratik kolaylık sağlar

Uygulama paneli oldukça basittir.Efekti oluşturacak frame sayısı, animasyonun resolüsyonu, yatay ve dikey doğrultuda uygulananıp uygulanmayacağı ayarlanabilir.

Effects/ Drop Shadow:

Mx versiyonunda yaptığımız işlem şu idi: Önce çizimi yapıp copy-->paste yöntemi ile alta yerleştirilen bir layera aynı koordinatlara çalışmayı yapıştırıp sonra bu kopyayı bir-iki piksel sola ve alta kaydırıp istenilen renkle ve alfa efekti ile oluşturuyorduk. Bu çalışmayı artık flash üstleniyor.Pratik yararı olabilecek bir efekt.






Panel yine oldukça basit.Gölgenin renk ayarı, alfa özelliği ve kaç piksel kaydırılacağı ayarlanıyor.

Effects/ Expand:

Bu efekti uygulayabilmeniz için sahnedeki çalışmanın mutlaka bir sembol olması gerekir.Çizimlere bu uygulama yapılamıyor.Uygulanan efekt basit.Bir grafiyi istenilen boyutlarda sıkıştırmak ,genişletmek veya aynı anda iki efektide uygulamak.Bildiğimiz tek layerlık basit bir motion tween efekti.Pratik fayda sağlamayan bir uygulama.



Effect duration: Ana sahnedeki efektin frame sayısı
Expand-Squeeze ve Both: Efekt sırasında sembolün genişlemesi, daralması veya her ikisinin aynı anda uygulanması sağlanır
Shift group center by: Genişleme ve şıkışma efekti oluşumu sırasında belli koordinatlarda sembolün yer değiştirmesini istiyorsanız bu alanlara değer girersiniz.
Change Fragment Size by: Anaimasyon boyunca genişleme veya sıkışma oranını bu alandan ayarlayabilirsiniz.

Effects/ Explode:

Sık istek alan bir animasyondur. Bu uygulamayı bir sembol üzerinde uyguladığınızda output paneli açılarak sembole break apart işlemi yapıldığı uyarısını verir.



Panelden animasyonun frame sayısını oluşan parçaların hangi yönde dağılacağını, dağılma sırasında parçaların hareket edeceği arkın pixel değerini, bu parçaların dağılım sırasında yapacağı rotasyonu, dağılan parçaların boyutlarını ve alfa değerlerini ayarlamanız mümkündür. Swish`deki kadar etkili bir görüntü oluşturabilen bir efekt uygulaması değil.

Transform:



Effect Duration: Uygulanancak efekteki frame sayısı
Change Position by: Verilen x ve y değeri kadar kaydırma sağlar.Örneğin X=5 ve y=10 değeri yazmışsanız x değerinde 5 y değerinde 10 piksellik kayma sağlar
Movie to Position: Ana sahnede verdiğiniz x ve y koordinatına doğru hareket eder.Örneğin yukardaki gibi 5 ve 10 değeri vermişseniz; bulunduğu alandan bu koordinatlara doğru hareket eder.Bir üstteki çalışmada ise verilen değerdeki koordinatlara doğru hareket değil sadece o değerler kadar sağa ya da sola kayma gösterir.
Scale: Hemen yanındaki kilit üzerine tıkladığınızda y scale alanıda açılır ve hareket sırasında ölçekleme yapılabilir.
Rotate-Spin-Time:hareket sırasında sembolün rotasyonunu ve time alanından yönü ayarlanır.
Change Color: Efektte renk dönüşümü olmasını isterseniz bu alanı işaretleyip bir renk ayarı atamalısınız.
Final Alpha: Bir üstteki gibidir.Alfa efekti eklentisini sağlar.
Motion Ease: Bildiğiniz başlangıçta veya sonuna doğru efektin yavaşlaması veya hızlanmasını ayarlar.

Transition:



Dönüşüm efekleri silme ve solma işlemlerini yapar. İn ve out işlemi içerden ya da dışardan başlamasını ayarlar. Hemen yandaki panelden solma veya silme efektinin yönü ayarlanır ve son olarakta anaimasyonun başlangıçta ya da sonda hız ayarı oluşturulabilir.hem fade hem de wipe efektini aynı anda kullanmanızda mümkündür.
Mesaj28.09.2008, 15:48 (UTC)    
Mesaj konusu:

Buton-Menü-Klavye girdileri

Bu bölümde bahsedilecek konuları şu ana başlıklar altında toplayabiliriz:

1- Basit butonlar

2- Komplike ve animasyonlu butonlar

3- Butonlara tween uygulaması

4- Pop-up menü ( Çekme menüsü ) oluşturma

5- Buton izleme seçenekleri

6- Key-press ( Klavye girdileri ) olayları

7- Buton over alanına film klibi ekleyerek animasyonlu buton oluşturma

Butonlar sadece başka bir sayfaya yönlendirme amacıyla kullanılmazlar. Film klip leri içinde actionscriptlerle beraber kullanıldığında çok çarpıcı sonuçlar elde edilir. Bu amaçla gizli butonlar sıklıkla tercih edilir.









Gizli butonlarda up, over, down alanları boş bırakılıp sadece hit bölgesine dolgu içeren bir alan eklenir. Flash`ta bu buton sahneye sürüklendiğinde açık mavi renkte gözlenir.Filmi browser`da açıldığında ise hiçbir imaj görülmez, fakat mouse ile üzerine gelindiğinde el imajı ortaya çıkar.Bu butona eklenen tüm komutlar kusursuz olarak çalışır.

Şöyle bir menü görüntüsü düşünün: Ana butona basıldığında alt grup butonlar açılıyor ve bu gruplara ulaşmak için fareye basma hareketini bırakmadan sürükleme yöntemi ile diğer butonlara ulaşma animasyonunu oluşturmak istiyorsunuz. Alt butonlar üzerine gelindiğinde fare bırakılıyor ve bağlantılı adrese ulaşılıyor. Ana butona basıldığında ortaya çıkan menü basma hareketinden vazgeçildiği an kayboluyor. İşte bu tür bir menü için "Track as Menu Item" seçeneğini kullanmalısınız. Örnek dosyamızda heriki izleme seçeneğini aynı anda göreceksiniz. Kullanılan semboller, kodlar hatta timeline aynı olmasına rağmen izleme seçeneğinin değiştirilmesiyle tamamen farklı bir animasyon elde edilmiştir.

Bir klavye girdisi için flash`ta 2 yöntemi kullanabilirsiniz:

1- Örnekteki gibi basit bir keypress olayı yaratmak

2- Key nesnesini kullanmak.
Mesaj28.09.2008, 15:53 (UTC)    
Mesaj konusu:

Maskeleme Yöntemleri


Bir katmandaki görüntünün belli bölümlerini gösterme yöntemidir. En az iki katmana ihtiyaç vardır. Üstteki maske , alttaki ise maskelenmiş katmandır.

Çizgiler maske olarak kullanılamaz. Sadece dolguları (fırça, oval, dikdörtgen aracı ) ve yazı karakterlerini kullanabi lirsiniz.

Flash-MX versiyonundan itibaren artık film kliplerini de maske olarak kullanabiliriz.

Durağan maskeleri yaratmak kolaydır. Önce flash içine bir resim import edin. Bunun hemen üstüne bir katman ekleyin. Oval aracı ile 2.katmana bir daire çizin. Hepsi bu. Son olarak katmanlara özellik atayacağız. En üstteki daire şekli çizdiğiniz katmanı seçin. Modify > Layer komutunu verin. Daha pratik yöntem katmanın en solundaki ucu kıvrık kağıt sembolünü çift tıklayın.








Açılan menüden "Mask" ı işaretleyin. Resmin bulunduğu katmana aynı işlemi yapın, fakat "Masked" işaretleyin. Daima iki katmanı kilitlemelisiniz.

Flash-mx versiyonundan sonra bu işlemleri yapmanıza gerek kalmamıştır.Sadece setMask() komutu ile maskeleme işlemi actionscript ile de yapılabilir. Biz bu bölümde canlandırılmış maskeleri göreceğiz. Bu örnekler:

1- Maske katmanına tween uygulamak.

2- Maskelenmiş katmana tween uygulamak.

3- Yumuşak kenarlı maske hazırlamak.

4- Birden fazla maske kullanmak

5- Maskelenmiş bir animasyona tekrar maske uygulamayı içerecektir.

6- setMask() komutu ile maskeleme( Sadece Flash-MX ve üstü versiyonlarda)
Mesaj28.09.2008, 15:54 (UTC)    
Mesaj konusu:

Film Kliplerinin Kontrolü (1)

Flash film kliplerinin görünümünü ve davranışlarını kontrol etmemize izin verir. Bu bölümde film klibinin konum, ölçek, saydamlık, rotasyon, renk özelliklerini değiştirmeyi, bir film klibini sahnede nasıl sürükleyeceğinizi göreceksiniz.

Flash-MX veriyonundan itibaren bir film klibine butonlara atanan komutları da yazmak mümkündür. Bu çok etkili bir özelliktir. Bu sayede animasyon içeren buton hazırlamak sorun olmaktan çıkmıştır. Yerinde kulla nıldığında çok yararlı olan bir özelliktir.

Bu dersimizde Swapdepths komutuyla sürükleme sırasında üstüste gelen filmlerin takas edilmesi, dropTarget komutuyla sürüklenen bir film klibinin bırakıldığı anı algılaması, hitTest komutuyla hareket eden veya sürüklenen bir film klibinin diğer bir film klibine dokunduğunu kavrayıp gerekli reaksiyonu vermesinin nasıl olacağını inceleyeceksiniz.

Bu özellikleri öğrenerek gerçekten olağanüstü etkileşimler oluşturabilirsiniz. Bu konuda tanımlanan yöntemler oyunların hazırlanmasında uygulanan temel konulardır. Daha fazlasını yapmak sadece sizin hayal gücünüze bağlıdır ve hayal edip uğraştığınızda flash`la yapılamayacak efekt yoktur.

Konu başlıklarını şöyle özetleyebiliriz:

1- Film kliplerinin sürüklenmesi ve durdurulması(startDrag, stopDrag)

2- Film kliplerinin renk özelliklerinin değiştirilmesi(setProperty)

3- Üstüste binen film kliplerinin takas edilmesi(swapdepths)

4- Bırakılmış film kliplerinin algılanması( dropTarget)

5- Film kliplerinin çakışmalarının algılanması(hitTest)

Setpropery komutu birden fazla parametre içerdiğinden örneklere geçmeden bu parametreler hakkında bilgi vermekte yarar vardır. Aşağıdaki listede bir film klibinin değiştirilebilen özelliklerini görüyorsunuz:

_alpha: Saydamlığı belirler, 0-100 arası değer verilir.<

_visible: Bir klibin görülüp görülemiyeceğini ayarlar, True-False değerleri içerir.

_name: Film klibine yeni bir örnek isim belirler.

_rotation: Artı değerler saat yönünde döndürmeyi sağlar.

_height: Dikey boyutu belirler-piksel cinsinden bir sayı-

_widht: Yatay boyutu belirler

_x: Film klibinin yatay pozisyonunu düzenler-piksel cinsinden bir sayı->

_y: Film klibinin dikey pozisyonunu düzenler

_xscale: Film klibinin yatay boyutunun yüzdesini belirler.

_yscale: Film klibinin dikey boyutunun yüzdesini belirler.

_highquality: 0, 1, 2 değerleri vardır. 0 en düşük değerdir.

_quality: Üstteki komuttan pek farklı değildir .Low, medium, high ve best
seçenekleri mevcuttur.

_soundbuftime: Filmin sesi başlatmadan önceki saniye sayısını belirler. Varsayılan değer 5sn.`dir.

İpucu: x ve y pozisyonlarında koordinatlar biraz farklıdır. Ana sahnede x ve y pozisyonlarını sıfır değeri sol üst köşedir. Yani x=0 ve y=0 koordinatı sahnenin sol üst köşesidir. Artı işaretli x değeri tesbit noktasının sağına doğru artar sola doğru negatif değerlerle azalır. y değeri aşağıya doğru artar, üste doğru negatif değerler alarak azalır.
Mesaj28.09.2008, 15:55 (UTC)    
Mesaj konusu:

Film Kliplerinin Kontrolü (2)

1- Film kliplerini çoğaltmak ve kaldırmak (duplicateMovieClip, removeMovieClip)

Birden fazla örneği yapılan film kliplerinin herbirinin kendine özgün adları ve derinlik düzeyleri mevcuttur. Her derinlik düzeyinde sadece bir film klibi olur. Kopya filmler daima orjinallerinin tüm özelliklerini alırlar.

2- Film kliplerini tutturmak (attachMovie)

attachMovie komutu kütüphanedeki bir film klibini sahnedeki film kliplerine tutturulmasını sağlar.
- Tutturulmuş film klipleri ana klibin özelliklerini üzerine alır. Örneğin ana film 60 derece döndürülmüşse tutturulan klipte 60 derece döner.
- Aynı klibe birden fazla klip tutturulabilir ama derinlik düzeyleri farklı olmalıdır.
- Tutturulmuş bir film klibine de başka bir klip tutturabilirsiniz.


3-İmlecin görüntüsünü isteğe göre düzenlemek

Mesaj28.09.2008, 15:56 (UTC)    
Mesaj konusu:

Değişkenler ve Değerler

Değişkenler bir bilgi içerir ve bu bilgi daha sonra kullanılan komutlarla değerlendirilirler. Bir değişken içine ilk kez bir bilgi koyma işlemine initialization(başlatma) adı verilir. Değişkenlere değer eklemenin yolu setVariable komutunu kullanmaktır. Atanacak değerlere veri tipleri adı verilir,genel olarak 4 başlık altında incelenir:

1- Sayı: Sayısal bir değerdir. degisken1=30 gibi.

2- String: Karakter, sayı ve semboller topluluğudur. degisken2="http://lazoid1.virtualave.net/lazoid" gibi. Stringler daima çift tırnak işaretleri arasında bulunur.

3- Boolean: True ve False veya 1 ve 0 şeklinde ifade edilirler. Koşullu deyimlerle sık kullanılırlar.

4- Nesne(Obje): Bir konstrüktör fonksiyonundan yaratılırlar. yeniRenk=newColor() yeniSes=newSound() gibi

Lokal bir değişken kullanmak istiyorsanız var ifadesini kullanmalısınız.Örneğin:

var degisken=20; Bu değişkenler kullanıldığı kod grubundan sonra silinirler.Yani bir kez kod grubunda kullanabilirsiniz.

Önemli kurallar:

1- Matematiksel ifadelerde bölme ve çarpma işlemleri daima çıkartma ve toplama işleminden önce yapılır.

4+2*8=20 dir. Önce değerlendirilmesini istediğiniz işlemler varsa parantez içine alın. (4+2)*8=48 sonucu elde edilir.

2- Diğer bir konu webde sık rastlayacağınız değer atamalarıdır. Burada kısaltmalar kullanılabilir. Örnek:

x=x+1 ile x++
x=x-1 ile x--
x+=5 ile x=x+5
x-=5 ile x=x-5
x/=5 ile x=x/5
x*=5 ile x=x*5 çiftleri aynı şeyi ifade eder.

3- Değişken ismi olarak scriptte kullanılan komut adlarını yazarsanız flash`ın kafası karışır ve hatalı sonuçlar verebilir. Şu kelimeleri kullanmayın:

break, contineu, function, return, delete, if, this, while, in, else, true, false, var, void,for......Mümkün olduğu kadar yapmak istediğinizi açıklayacak kelimeleri ASCII formatında olmak kaydı ile kullanın. yeniSes, yeniRenk gibi.

4- Bu madde oldukça önemlidir. Lütfen dikkatle okuyun. Bir değişkeni başlattığınızda belirli bir timeline`a sahip olurlar. Buna değişkenin kapsamı(scope) denilir. Şöyle bir benzetme yapalım. Değişkenlerin kapsamı onların evi gibidir. Evin dışına çıkamazlar. Yani değişkeni ana sahnenin timeline`ında başlatırsanız kapsamı ana sahne olur, bir film klibinde başlatılırsa kapsamı film klibi timeline`ı olur. Bu bölümler dışına çıkamadıklarından içerdikleri bilgiyi kullanmak için değişkenin hedef yolunu göstermeniz gerekir. Bu aynı film klibinin yolunugöstermedeki gibidir ve _root, _this, _parent terimlerini kullanmanızı gerektirir.

Ana sahneye yerleştirilmiş resim örnek isimli film klibi içinde degisken1 adıyla atanan bir değişkenimiz olduğunu varsayalım. Bu değişkendeki bilgiyi kullanmak için _root.resim.degisken1 ifadesini kullanmalıyız. Şayet değişken ana sahneye atanmışsa verilecek komut _root.degisken1 şeklinde olmalıdır.

5- Şayet hedef yol kullanmadan her alanda geçerli bir değişken kullanmak isterseniz _global ifadesine başvurmalısınız.Örneğin ana sahneye:

_global.deger=5;

yazmışsanız ister başka bir klip isterseniz başka bir sahne olsun _global.deger yazarak o değişkene ulaşabilirsiniz.Yani değişkeniniz evrensel bir konum alır ve her alandan sadece ismini yazarak ulaşma şansına sahip olabilirsiniz.Bu kod sadece Flash-MX ve Flash MX 2004 versiyonlarında kullanılabilir.

Mesaj28.09.2008, 15:57 (UTC)    
Mesaj konusu:

Ses Dosyalarının Kontrolü





Ses dosyasının yüklendiği frame`i seçip properties paneline baktığınızda sol-üstteki tabloyu görürsünüz.Buradan sesi düzenlemeniz mümkündür. Effect bölümünden sese 8 ayrı özellik ekleyebilirsiniz.Repeat kısmında sesin kaç kez çalınmasını istiyorsanız ayarlamasını yapabilirsiniz.Devamlı tekrarlamasını isterseniz loop seçeneğini tercih etmelisiniz.
Sync alanında bazı seçenekleri kullanma şansınız vardır.Stream sesler event seslerden farklı olarak sahnedeki framelerle senkronize çalarlar. Start frame yüklendiğinde sesin çalmasını sağlar.Stop ayarı ise sesin yüklenmesine
rağmen çalmasını durdurur.

Şayet sesi düzenlemek isterseniz sağdaki edit butonuna basıp yukardaki panelin açılmasını sağlarsınız.Sağ ve sol hoparlöre ait paneli düzenlemek için grafide gördüğünüz kutucuklarla ayarlama yapılır.İlk açıldığında tek kutucuk vardır.istediğiniz alanda fare ile tıklama yaparak kutucuklar oluşturabilirsiniz.Bu kutucukları fare ile oynatabilirsiniz.Ne kadar aşağı çekerseniz o kadar o alanda sesin kısılmasını sağlarsınız. Sağ altta gördüğünüz 4 butonun özelliği ise şöyledir.

En sağdaki buton sesin framelerini yanındaki ise saniye ile süresini gösterir.Bunlarla hangi bölümde düzenleme yapacağınızı hesaplayabilirsiniz.Zoom in ve out butonları ise görüntüyü ileri veya geriye alır.

2- Attachsound() yöntemi ile kütüphanedeki bir sesi yükleyebilirsiniz veya loadSound() komutu ile harici mp3 dosyaları dinamik olarak yüklenebilir.Bu dersimizde seslerin özelliklerini kontrol etmemizi sağlayan sound nesnesini ve özel liklerini inceleyeceğiz.

Sound nesnesiyle frame`lere atamadan kütüphaneden ses dosyalarını çalmayı, ses şiddetini değiştirmeyi, stereo efektini oluşturmayı, sağ ve sol ses dengelerini ayarlamayı göreceksiniz. Ayrıca attachSound komutuyla ses dosyalarını attachMovie yönteminde olduğu gibi film klibine tutturma teknikleri ve dinamik yükleme için gerekli kodlar anlatılacaktır.

Genel olarak sound nesnesini kullanmaktaki kurallar daha önce gördüğümüz color nesnesinde olduğu gibidir.

Bir sound nesnesi yaratmak için önce File > Import to Library komutuyla ses dosyasını kütüphaneye alın. Kütüpha neyi açarak ses dosyası üzerine sağ klik yapın ve linkage seçeneğini tıklayın, açılan panelden ilk kutucuğu işaretleyin ve ID alanına ses dosyasınız için tanımlayıcı bir isim girin. Ana sahnede bir kareye :

ses_dosyasi=new Sound(); yazmanız bir ses nesnesi yaratmanızı sağlar:

ses_nesnesi=new Sound();
ses_nesnesi.attachSound("sesin ID adı");
ses_nesnesi.start();

Filmi test ettiğinizde ses dosyanız çalacaktır. Bu basit bir giriş kodudur ,sese ait birçok kodları örneklerde görebilirsiniz.

Dinamik bir ses yüklemek istiyorsanız şunları yapmalısınız:

Örneğin 1.kareye şu komutu verebilirsiniz:

sesnesnesi=new Sound(klip);
sesnesnesi.loadSound("demo.mp3");
sesnesnesi.start();

İlk dizinde bir ses nesnesi tanımlanıyor.Ama yüklenecek ses instance name`i klip olan bir film klibi içine olacaktır.Bu alana birşey yazmazsanız yükleme doğrudan anasahneye yani_root alanına(level0) yapılır. İkinci dizinde adı demo.mp3 olan dosya sesnesnesine yükleniyor ve yükleme bitince çalma başlıyor.

Mesaj28.09.2008, 15:58 (UTC)    
Mesaj konusu:

Movie Explorer Kullanımı

Flash ile hazırladığınız bir filmin tüm elemanlarını ve özelliklerini bu explorer sayesinde topluca görebilirsiniz. Görüntü listesi çeşitli elemanlar arasındaki ilişkiyi görmenizi sağlayacak şekilde hiyerarşik olarak organize edilmiştir. Komplex bir filmde bu pencereden istediğiniz sembol,frame veya metin alanlarına süratle ulaşabilir ve onları yeniden düzenleyebilirsiniz.





Yukardaki grafilerde bir explorer penceresinin açılmış şeklini ve hemen yanında 7 numarası ile gösterdiğimiz option çekme menüsünün açılmış şeklini görüyorsunuz. Şimdi sıra ile inceleyelim:

Explorer panelinde bir dosyasının açılmış tüm elemanlarını ve symbol definitions başlığı ile mevcut tüm sembollerin içeriğini görüyorsunuz. Genel yapısı itibari ile iki grup içerir. 1. grupta mevcut tüm sahneler alt alta sıralanmıştır. İkinci kısmda ise bu sahnelerde yer alan tüm sembollerin tanımı bulunmaktadır.

En üst kısımda show başlığı altında 1 numaralı butona bastığınızda tüm metin ve kullandığınız fontlar elinizin altında olacaktır. 2 numaralı buton mevcut düğme,klip ve grafikleri, 3 numaralı buton kullanılan actionscriptleri, 4 numaralı buton video ses ve bitmapları, 5 numaralı buton layer ve frameleri gösterir. 6 numaralı buton görüntülenmesini
istediğiniz elemanları özelleştirmenizi sağlar. 7 numara ile gösterilen option çekme menüsünden biraz sonra bahsedilecektir.

Yine üstteki find alanına bulmak istediğiniz elemanın adını yazdığınızda tüm özellikleriyle panelde açılacaktır. Seçtiğiniz bir elemana çift tıklayarak doğrudan o elemanı düzenleme şansına sahip olabilirsiniz.

Bir fontun özelliklerini değiştirmek istiyorsanız o fontu seçin veya find alanına fontun adını girin. Character panelinden istediğiniz fontun özelliklerini ayarlayın. Bu fontu taşıyan tüm metin karakterlerinin değiştiğini göreceksiniz.

Option çekme menüsündeki seçenekler:

Goto Location: Sizi elemanın sahnede bulunduğu lokalizasyona götürür.

Goto Symbol Definition: Aynı pencerede sembolün tanımlandığı yere götürür.

Select Symbol Instance: Seçili elemanın sahnedeki instance ve info panellerinde değişiklik yapmanıza izin verir.

Find In Library: Seçtiğiniz elemanı kütüphanede bulur. Kütüphane kapalı ise açar.

Rename: Seçtiğiniz elemanın ismini değiştirmenizi sağlar.

Edit In Place: Seçtiğiniz elemanı sahnede bulunduğu yerde düzenlemenizi sağlar.

Edit New Window: Seçili elemanı yeni bir pencerede düzenlemenizi sağlar.

Show Movie Elements: Animasyondaki elemanları ve sahne düzenlemesini gösterir.

Show Symbol Definitions: Filmdeki tüm sembolleri gösterir.

Show All Scene: Tüm sahneyi gösterir.

Copy All Text To Clipboard: Seçtiğiniz bir satırı ona ait alt satırları ile beraber kopyalar, bu kopyayı bir metin editöründe kullanabilirsiniz.

Cut, Paste, Copy, Clear: Sadece pencerenin scene kısmında kullanılabilir.Kesme, yapıştırma, kopyalama ve temizlemede kullanabilirsiniz.

Expand Branch: Seçili satırın tüm alt gruplarını gösterir.

Collapse Branch: Seçili satırın alt grupları açıksa kapatır.

Collapse Other: Seçili eleman hariç diğer tüm elemanların alt gruplarını kapatır.

Print: Penceredeki tüm açık yazıları yazıcıya aktarır.

Önceki mesajları göster:   


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Türkçe Çeviri: phpBB Türkiye & Erdem Çorapçıoğlu