Arama motoru nedir ?
Alan adları altında yayınlanmakta olan milyonlarca web sayfası içinde kullanıcıların bilgi, program, resim vb. kayıtları bulmasını sağlayan web sitelerinin ortak adı "arama motoru"dur.
Arama motorları üç temel üzerindedir. Bunlar ;
Spider, bot, ant. vb. genel isimlere sahip içerik taraması yapan programlar,
Bu programlar ile oluşturulmuş ve indekslenmiş veri tabanı dosyaları,
Kullanıcıların erişebilmesi için arayüz sayfaları.
-----------------------------------------------------------------------------------
Arama motorlarında sıralama mantığı ;
Her bir arama motorunun tarama ve indeksleme mantığı farklıdır. Birincil indeksleme "bilgilendirme" amacına yöneliktir ve salt metinler ilk sırayı alır. Taramayı yapan programlar sayfaları bizim gördüğümüz gibi göremezler. Tarama yaptıkları bir sayfada başlığa, anahtar kelimelere, metin içeriklerine ve fotoğraf açıklama metinlerine bakarak "bilgilendirme" amacı taşıyıp taşımadığına, taşıyorsa hangi sırada yer alacağına karar verirler. Karar aşamasında hangi kelime hangi sıklıkla tekrar edilmiş ?, sık geçen kelime/kelime gurupları başlıkta, resim yazılarında ve anahtar kelimelerde geçiyormu ? gibi kıstaslar önemli rol oynamaktadır. Bu oranlar incelenen sayfayı ilk sırada indeksleyebileceği gibi, son sırada yer almasınıda sağlayabilir. Anahtar kelimelerin belirlenmiş bir oranın üzerine çıkması, başlığın, anahtar kelime tanıtım satırının belli karakter sayısının üzerine çıkmasıda "spam" olarak kabul edilebilir ve sayfa indekslenmeyebilir. İndekslerde üst sıralara çıkabilmek için özel komutlar kullanılarak veya zemin rengi ile aynı font rengi seçilerek ziyaretçilerin görmesi engellenen ancak arama motorlarının salt metin olarak kabul ettiği aldatıcı metinler günümüzde bu programlardaki gelişmeler nedeni ile farkedilebilmektedir.
-----------------------------------------------------------------------------------
Arama sonuçlarında üst sıralarda listelenmek ;
Günümüzde üst sıralarda yer almak çok kolaydır. Belli bir ücret karşılığı istediğiniz kelimeler arandığında "reklam" olarak linkiniz ilk sayfada çıkartılabilir. Ancak kullanıcıların "reklam" statüsündeki linkleri az ziyaret etmeleri nedeni ile olsa gerek arama sonuçlarında 2. sayfayı açtığınızda bu tip reklamların yer değiştirerek dikkat çekmeye çalıştığını görürsünüz. Bu anlatım reklam vermeyin manası taşımamaktadır. Elbette uygun noktalarda verilen reklamların getirisi olacaktır. Ancak arama sonuçlarında ilk birkaç sayfada çıkan bir linkin reklamla desteklenmesi çok daha güzeldir.
Günümüzde arama indekslerinin çok fazla sonuç getirmesi, kullanıcıları tek bir kelime yerine kelime guruplarına yönelik arama yapmaya itiyor ve günümüzde aramalar an az iki kelime gurubundan oluşuyor. Bu gurup sonuç çokluğuna göre beş kelimeye kadar çıkabiliyor.
-----------------------------------------------------------------------------------
Arama motorları için sonuç ;
İyi bir site tasarımı görsellikten ziyade arama motorlarına yönelik yapılmalıdır. Çünkü çok şık sayfalar listelenmediği için hiç ziyaret edilmemektedir. Elbette bu mantıkla itici sayfalar ziyaretçilere sunulmamalıdır. Bu konuda çok iyi bir denge kurulmalı, arama motoruna yönelik hazırlanmış sayfalar ziyaretçilerin giriş kapısı olarak değerlendirilmeli ve içeride harika bir dünya bulunduğu izlenimi bırakılmalıdır. Zaten bu sayfayı bulan ziyaretçiniz hedef kitleniz içerisindeyse diğer sayfalarınıza göz atacaktır. Ayrıca ilk beş sayfa içinde listelenmeyen bir linkin ziyaret şansı neredeyse yoktur.
-----------------------------------------------------------------------------------
Popüler aramalar ve kelime gurupları
Pomza
Pomza +Nevşehir
Ponza
Pomza +blok
Pomza taşı
Pomza taşı +Nevşehir
Ponza taşı
Pomza taşı+Tekstil
Topuk taşı
Pomza +Yıkama taşı
pumice
pumice +(ülke ismi)
pumice stone
pumice stone +(ülke ismi)
Pumice +block
pumice material +(ülke ismi)
Pumice stone +block
pumice crete
pumice stone distributor +(ülke ismi)
Pumice +Denim
pumice stone export +(ülke ismi)
Pumice +Jeans
Pumice +lightweigt
pumice stone import +(ülke ismi)
pumice stone supplier +(ülke ismi)
pumice stone supply +(ülke ismi)
Diğer dillerdeki karşılıkları ; (Bilgisayarınızda yüklü olmayan dillere ait karakterler görüntülenmeyecektir)
italian : pietra pomice, pumicingi pumex
dutch : De puimsteen
german : Bimsstein, Poliermittel, Poliermittelstein
spanish : piedra pómez
french : pierre ponce, renovation
portuguese : pómice
russian : пемза, камень пемзы
norwegian : pumice
chinese : 轻石
greek : ελαφρόπετρα
japanese : 軽石
Brazil : pedra, polimento
Bazı test edilmiş siteler :
http://www.blokbims.net
http://www.geocities.com/bims_turkey
http://pumicewash.tripod.com
http://www.pomza.info
http://www.ponza.gq.nu
http://www.pumicestone.info
-----------------------------------------------------------------------------------
Bu yazıda Türkiye’de arama motoru optimizasyonu ile ilgili çok dikkat edilmesi gereken 3 konuyu ele alıyorum. Bu teknikler bir hayli yayılmış durumda ve ancak doğru bilgilerin birçok kaynak tarafından açıklanması ile durdululabilir.
Google Kontörü - Google şirketi, Adwords diye isimlendirilen reklam sistemi icin “kontör paketi” satmaz. Kontör kelimesine alışmış milletimiz tabii ki kolayca bunun varlığına inanabilir. Google kontorü esas olarak, Google’in kendi bünyesinde Adwords vasıtası ile sattığı reklam fiyatlarına kendi kar marjlarını ekleyip başkalarına satılan bir üründür. Bu şekilde hizmet veren sirketlerle calismadan once kendinizi bilgilendirmenizi umuyoruz. Şunu da eklemek gerekir ki, arama motoru optimizasyonu, Google’daki bedava (organik) sonuçlarda yükselmek için yapılır ve sağ taraftaki paralı reklamlarla hiçbir ilgisi yoktur. Buna rağmen para ile Google daki reklamlarda yer almak istiyorsanız, Google Kontorü satın almak yerine, Adwords.google.com sitesinden üye olup, kendi reklamlarınızı yayınlayabilirsiniz. Ya da, bu iş için her ay sabit bir ücret isteyen bir şirket ile calışmanız daha verimli olabilir. Harcamanız üzerinden bir yüzde isteyen şirketlerden de uzak durun, cünkü onlar sizin ne kadar paranızı harcarlarsa, o kadar para kazanacakları için aldatılma riskiniz o kadar yüksek olur.
Arama Motorlarına Kayıt - Türkiye’de birçok sayıda site, arama motorlarına kayıt hizmeti vermektedir. Örneğin, Türkiye’nin en büyük e-ticaret ve sunucu barındırma sitesi, sitenizi tam milyonlarca arama motoruna küçük bir ucret karşılığında kayıt ettiğini söylüyor. Hatta diyor ki, eğer bu işi kendi başınıza yapmaya kalkarsanız tanesi 2 dakikadan 1.600 gün alır! İlk olarak, bu listenin içinde Afrika’dan tutunda Çin’e kadar gereksiz yüzlerce site var ki, zaten Türkçe olduğunu farzettiğim siteniz için uygun olması mümkün değil. Ama esas konu, Türkiye’de ki arama motoru trafiğinin 95%‘a yakın bir miktarının direkt Google’dan gelmesidir. Yani, sadece Google’da sitenizin endekslenmiş olması, bunların hepsinden çok daha yararlı olacaktır. Bununla da kalmadı, prensip olarak Google’a kayıt olmanıza gerek yoktur. Google sizin sitenizi otomatik olarak başka sitelerdeki linkleri izleyerek bulacaktır ve bedava olarak endeksine ekleyecektir. Sitenizin Google’daki durumunu öğrenmek için aşağıdaki linke tıklayıp adresinizi yazmanız yeterli olacaktır:
https://www.google.com/webmasters/tools/sitestatus Eğer ciddi olarak sitenizin Google tarafindan ne zaman ve nasıl endekslendiğini bilmek istiyorsanız, ilk olarak Google Webmaster Tools’da siteniz için bir hesap yaratın, ve XML formatında site haritanızı yükleyin:
http://www.google.com/webmasters/start/ Bu sistem size siteniz hakkında çok değerli bilgiler verecektir. Kanımızca, sitenizi milyonlarca arama motoruna kayıt etmek için para harcamak yerine, en önemli birkaç arama motoruna bedava ekletip, daha sonra sitenizin trafiğini detaylı bir şekilde incelemeniz çok daha faydalı olacaktır.
PageRank Yükselticiler - Son konumuz birçok yerde görebileceğiniz, ve sitenize eklerseniz sitenizin Google’daki pozisyonunu arttıracağı iddia edilen kod, program, toplist vs gibi şeyler. İlk olarak söyleyelim ki, Google resmi açıklamalarında site sahiplerine bu çeşit şeylerden açıkça uzak durmalarını söylemiştir. Iddialara gore, bazi sirketlerin verdikleri kodlari sitenize koyarsanız, siteniz ücretsiz bir şekilde arama motorularında yükselecek…Bazı diğer sitelerde de bazı Toplistlere üye olup sitenize verdikleri kodu koyarsanız, sitenizin yükseleceği vaadediliyor. Eğer Google’da daha üst sıralarda çıkmanın 3 temel direğinden birinin, sitenize başka sitelerden verilen link sayısının, ve link kalitesinin (çok önemli!) olduğunu düsünürsek (lütfen Arama Motoru Optimizasyonu’nun 3 Temel Direği isimli yazıyı okuyun), sizin kendi sitenizden başka bir siteye link vermenizi sağlayan bir kodu sitenize yerleştirmenin kime yardımı olacağını anlamak çok kolay olur. Kısaca, bu tip kodları kesinlikle sitenize eklemeyin. Başka siteler size link versin, siz onlara sadece yükselmek icin link vermeyin. Sitenizin konusu ile alakalı olan, ve orijinal, faydalı içeriği olan sitelere link verin, onlar da sizin sitenizi beğenip size link versinler. Google, her sitenin link profilini analiz eder. Kim kime nasil link veriyor cok iyi bilir. Bu yuzden, sadece sitenizin konusu ile alakalı olan, güvenilir sitelerle link değişimi yapın, bilinmeyen ve konunuzdan uzak olan sitelere link vermek ya da link değişimi yapmaktan kaçının.
Arama Motoru Optimizasyonu’nun 3 Temel Direği
Arama motoru optimizasyonu (Search Engine Optimization-SEO) kapsamlı ve komplike bir alan olduğundan, arama sonuçlarında üst sıralarda yer almanın oldukça zorlu bir yarış olduğunun farkına varmak çok önemlidir. Arama Motoru Optimizasyonundaki sayısız ayrıntı içinde kaybolmak kolay ve yaygındır. Bu kısa makalede, programlama bilgisine sahip olmayan genel internet kullanıcılarının, Arama Motoru Optimizasyonu kavramını daha kolay anlamalarını sağlamak için organic SEO yöntemini basitçe anlatmaya çalışacağım.
Kanımca, SEO’yu ya da herhangi bir konuyu anlamanın en kolay yolu, temel bilgilerle başlamak ve bu bilgileri gündelik konularla ilişkilendirip, aralarındaki benzerliklere odaklanmaktir.
Bu çerçevede isterseniz, İnternet’in de tıpkı gerçek dünya gibi kıtalar, ülkeler, şehirler, kasablar, mahalleler ve bireylerin yaşadıkları evlerden oluştuğunu hayal ederek başlayalım. Her websitesi bir evin zemini ve sitenin her sayfasi o evin odaları gibi düşünülebilir.
Bir evin en iyi şekilde yaşanılabilir hale getirilmesi için gerekli faktörler şunlardır: inşaat, mobilya ve ulaşım. Söz konusu evin, sağlam bir temel üzerine, güçlü malzemeler kullanılarak ve dış mimarisi iyi düşünülerek inşaa edilmesi gerekir. Yapı tam olarak inşaa edildiği andan itibaren mobilya ve diğer eşyalarla donatılması ve son olarak ulaşım için yollarla erişilebilir olması gerekir.
Tam olarak yukarıda tanımlanan şekilde, bir websitesinin de Arama Motorlarında en iyi şekilde performans göstermesi için gerekli faktörler: Kod, İçerik ve Linklerdir.
Kod (inşaa - yapı)
Bir websitenin bilgi mimarisi, sitenin oluturulmasından önce dikkatli bir şekilde düşünülmeli ve planlanmalıdır. Daha sonra profesyonel standartlara uygun programlama kodunu kullanarak sitenin inşaa edilmesi gerekir. Bir evin tahta, tuğla veya çelikten yapılması gibi bir websitesi de farklı programlama dilleri kullanılarak yaratılabilir. Evin bulunduğu lokasyon ve çevresindeki diğer evlere uzaklığına göre, bazen belli programlama dillerini kullanmak diğerlerine göre daha iyi sonuçlar verebilir.
İçerik (mobilya)
Websitesi kodlama bittikten hemen sonra basit içi boş bir kabuktan faksızdır. Bir evin mobilyalara ihtiyaç duyduğu gibi bir websitesi de içeriğe ihtiyaç duyar. Mobilyaların ne kadar kalieteli ve yapıya uygun olursa site performansı da o kadar yüksek olur. Yine aynı şekilde, yüksek kaliteli ve amaca uygun içerik çok önem taşımaktadır. Ayrıca çok fazla yada yetersiz içerik site performansı için zararlıdır.
Bağlantılar-Linkler (taşımacılık-ulaşım)
Hem kiracılar için hemde misafirleri için eve ulaşmak ve evden ayrılmak kolay olmalıdır. Özel ve toplu taşımaya elverişli evler, yol ve işaret tabelalarıyla, ana yollar ve bulvarlarla çevrilidir. Tipik olarak daha yoğun daha kalabalık bir çevre ulaşım açısından daha çok tercih edilir ve o çevrede evlerin piyasa değeri daha yüksek olur.
Aynı şekilde başka web siteleriden bir siteye yönlenen linkler (iç linkler) ne kadar fazla ise, söz konusu sitenin bulunması kolaylaştığı gibi arama motoru sonuçlarında (piyasa değerine benzer) da daha yüksek sıralarda listelenmesi sağlanır. Bu çerçevede, sitenizin diğer sitelere verdiği erişimin (dis linkler) kaliteli, konu ile alakali ve basit olması da hayli önemlidir. Bir evin önünden geçen yolun sıkca kullanılan ve şehir merkezine ulaşan bir yol olması, evin değerini küçük bir kasabaya giden bir patikaya göre daha fazla arttırır.
Esaslarınızı Korumak
Kaliteli bir şekilde inşaa edilmiş, müthiş eşyalarla döşenmiş büyük bir evin ulaşımını sağlayacak bir yolu olmamasının, bu evi neredeyse değersiz kılacağı konusunda herkes hemfikirdir. Hatta farzedelim ki iyi inşaa edilmiş yoğun ticari bir bölgenin yanı başında bir eviniz var. Eğer içinde uyuyacak bir yatağınız bile yoksa bu evde yaşamazsınız. Aynı şekilde bir evin en son moda eşyalar ile döşenmiş olması ya da çok itibarlı bir mahallede yer alıyor olması, olası bir fırtına da tavanının akmayacağı anlamına gelmez. Eğer, web sitenizin SEOnun üç temel direği üzerine oturtulduğundan emin olamazsanız, web sitenizi pazarlarken akıntıya karşı kürek çekmeye hazır olmalısınız.
Yazar Hakkında
Onur Birsen, M.B.A, C.P.A. Buzul Teknoloji ve Glacial Multimedia şirketlerinin yönetici ortağıdır. Harvard Üniversitesin’de e-ticaret üzerine eğitim almıştır ve arama motoru optimizasyonu konusunda 1999 senesinden beri yurt dışında 200′den fazla proje tamamlamış, onbinlerce kişiye seminerler vermiştir. 2005 yılında Türkiye de ofis açtıktan sonra arama motoru optimizasyonu konusunun Türkiye de daha iyi anlaşılmasına katkıda bulunmayı kendisine prensip edinmiştir.
Editor Hakkında
Aslı Gücüyener’in, London School of Economics’ten Yeni Medya ve Bilgi Toplumları alanında MSc derecesi bulunmaktadır. Şu an Doğan Online bünyesindeki hemalhemsat.com’da İş geliştirme Uzmanı olarak görev yapan Gücüyener, arama motoru optimizasyonu konusu ile yakından ilgilenmektedir.